skrevet
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

TAG IMOD JESUS! 
Af Johnn Hardang - Bergen -  Radiopastor  -   P7 Kristen Riksradio

”Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn.” ( Joh 1,12). 

”Tag imod Jesus. Og gør det i aften!” 
Sådan afslutter den unge forkynder sin tale. ”Jeg var kun 16 år, da jeg tog imod Jesus. Det er det største, der er sket i mit liv.” Sådan siger en ældre kvinde det i sit vidnesbyrd. 

Det er det samme, de taler om, disse to: De taler om at tage imod Jesus. Men hvorfor formulerer de sig egentlig på den måde? Svaret er ganske enkelt, at det er sådan, der også står i Bibelen. 
”Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn.”
At blive en kristen er at tage imod Jesus! 

At byde Jesus indenfor 

Men hvad indebærer det egentlig, helt konkret, at tage imod Jesus? Og hvordan kan jeg vide, om jeg har taget imod ham? 

Sådan er der mange, der spørger. 
Hvad ville du have svaret, hvis nogen havde stillet dig dette spørgsmål? Det var lettere på Jesu tid, tænker vi ofte. Da Jesus for eksempel kom til Betania, til Martha, Maria og Lazarus, kunne de jo bare åbne døren for ham og sige: ‘Kom indenfor!‘ Og så havde de taget imod Jesus. Men det er sværere i dag … 

Hør: I dag kommer Jesus til os i sit Ord. Vi møder ham i Bibelen. At tage imod Jesus er det samme som at tage imod Ordet om Jesus. Dit forhold til Jesus er det samme som det forhold, du har til budskabet om ham. 

Du må bytte med Jesus 

Du spørger måske: Er jeg kristen? Kan jeg kalde mig et Guds barn? 

Da skal du prøve dig selv på budskabet om Jesus: Hvad læser du om Jesus i Bibelen? Hvad læser du om det, Jesus har gjort for dig? Og så, det vigtigste: Har du brug for det, du læser? Og har du plads til dette budskab i dit hjerte? 
Bibelen fortæller to ting om Jesus: 

For det første at Jesus levede et liv uden synd. Dit og mit liv er fuldt af synd. Vi står med snavsede klæder for Gud og passer ikke ind i Himmelen. Men Jesus har rene klæder. Hans dragt passer til Himmelen. Og det er denne dragt, han nu vil give til sådan nogle som dig og mig. Så passer vi også ind i Himmelen! Desuden fortæller Bibelen, at Jesus døde for al verdens synd. Han tog straffen i synderens sted. Han blev behandlet som om, han var dig og mig. For at du og jeg skulle blive behandlet som om, vi var Guds kæreste børn. Frelsen er at bytte klædedragt med Jesus! Vi bytter synden ud med nåde. 

Når Ordet ind? 

Hvordan er det med dig, der læser dette: Trænger du til dette budskab? Dækker det et behov hos dig? Eller har du tænkt dig at løse dit forhold til Gud på andre måder? 

Den, der har taget imod Ordet om Jesus, har taget imod mere end et budskab. Han har taget imod Jesus selv. 
Jesus talte engang til mennesker, som stod uden for fællesskabet med ham: ”Mit ord når ikke ind til jer,” sagde Jesus ( Joh 8,37). 

Det var tragedien. Og dette må ikke ske med os! 

Du må åbne dig for Jesus ved at tage imod Ordet om ham! Ja, for kun den, der har taget imod Jesus, har ret til at kalde sig et Guds barn! 

Ord til eftertanke: 
- ”Enhver, som er af sandheden, hører min røst” ( Joh 18,37). 
- ”Den, der er af Gud, hører Guds ord” ( Joh 8,47). 

(Fra "Nyt Liv 2-2011" af Johnn Hardang, Bergen, radiopræst Artiklen  er oversat af Henrik Gren Hansen fra www.p7.no. - Shafan 17-10-11)


Webmaster, Andreas Michelsen

Forside: www.shafan.dk

skrevet Bibeltekster er hentet fra den autoriserede oversættelse, 
© Det Danske Bibelselskab 1992  og kan læses på BibelenOnline