Jeremias´ profetkald var i fare (Jer.15,15-21)
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
ord?"
I dette afsnit møder vi profeten Jeremias i bitterhed. Hvad er der
sket, siden Herren kaldte ham til profet og gav ham stærke løfter
om sit nærvær (kap.1)?
Jo, det blev en god start. Jeremias gik med frimodighed i gang med
at forkynde Guds ord. Han holdt en del flammende ungdomstaler
(kap. 26). Her mindede han folket om dets store synd mod Gud: »Thi
to onde ting har mit folk gjort: mig, en kilde med levende vand,
har de forladt for at hugge sig cisterner, sprukne cisterner, der
ikke kan holde vand« (2,13).
I hellig iver holdt han sin store tale i templet (kap. 7-9), hvor
han mindede om forskellen på sand og falsk kristendom med disse
ord: »Stol ikke på den løgnetale: her er Herrens tempel, Herrens
tempel, Herrens tempel!« (7,4). Som det klare sandhedsvidne han
var, gjorde han op med de falske profeter: »Thi dumme er hyrderne,
Herren søger de ikke, duer derfor til intet, og hele deres hjord
er spredt« (10,21).
Men til sidst kom der en reaktion hos Jeremias efter at have
frembåret det stærke budskab gennem længere tid. En af grundene
til det var, at budskabet fra Herren gennem Jeremias ikke vandt
genklang hos lederne eller folket i Jerusalem. De afviste
budskabet og ville ikke høre. Profeten spørger: »For hvem skal jeg
tale og vidne, så de hører derpå? Se, de har uomskårne ører, kan
ej lytte til; se, Herrens ord er til spot og huer dem ikke«
(6,10).
Jeremias klager med dyb smerte: »Men dersom I ikke hører, da
græder min sjæl i løn for hovmodets skyld, den fælder så bitre
tårer; mit øje rinder med gråd, thi Herrens hjord føres bort«
(13,17). Som tidligere nævnt stod Jeremias i en dobbelt kamp. Der
var Guds kamp med Jeremias, og folkets kamp med ham.
Der kom et tidspunkt i hans liv, hvor han ikke længere orkede at
stå i denne dobbelte kamp. Så måtte Herren gribe ind. Det er det,
vi hører om i Jer. 15,15-21. Der var komment noget »uædelt« ind i
hans liv, som ikke tålte Guds ords lys. Jeremias blev fyldt af
bitterhed i sit sind, af mismod, utålmodighed og mangel på tro, og
det havde en brod mod Gud selv.
»Vid, at for din skyld bærer jeg hån« (v.15).
Grunden til, at Jeremias blev hånet, var Gud selv. Dermed havde
profeten indirekte en anklage mod Gud. Gud havde givet sine løfter
og sine domstrusler til folket i Juda. Men Gud er tålmodig, han
vil ikke, at nogen skal gå fortabt (2.Pet. 3,9). Gud ventede med
at sende den straf over folket, som han havde bebudet igennem
Jeremias' forkyndelse. Det trak ud med, at Guds dom blev
virkelighed.
Men det, at Gud tøvede, gjorde situationen værre for Jeremias.
Folket hånede og spottede ham mere og mere. I den krise, som
profeten derved kom ind i, fandt han trøst i Guds ord. »Men mig
blev dit ord til fryd og til hjertens glæde« (v.16).
Men så fortsætter Jeremias sin klage- og knurretone i de følgende
vers. De alvorlige tider har gjort, at profeten ikke har kunnet
sidde »i glades lag; grebet af din hånd sad jeg ene, thi du fyldte
mig med harme« (v.17). I dette lå en bebrejdelse mod Gud. Fordi
Gud havde givet Jeremias et så alvorligt budskab at forkynde om
dommen og evigheden, kunne han ikke blande sig i selskabslivet og
fornøjelserne som de andre. Og så blev profeten bitter mod Gud.
Derfor udbryder han: »Hvorfor er min smerte evig, ulægeligt mit
sår?« (v.18) Her møder vi en Guds medarbejder, som har medlidenhed
med sig selv. Men Jeremias går endnu længere i sin anklage mod
Gud. Han beskylder Gud for at være »som en skuffende bæk, som
vand, der sviger« (v. 18b). Det var stærkt sagt af en Herrens
profet.
Der var kommet synd ind i profetens liv. Det var ikke Gud, der
havde svigtet Jeremias, men omvendt. Jeremias havde været utro mod
sin Herre. Jeremias trængte til en omvendelse, til et opgør med
sin Gud. Denne »bitre galde« (sml. Ap.G. 8,23) skulle renses ud,
ellers kunne det komme til at gå ham evigt galt. Det uædle var i
gang med at ødelægge hans forkyndergerning (v.19).
Ja, det hele var blevet så alvorligt, at det drejede sig om
profetens åndelige liv. Hvis Jeremias fortsat skulle være Guds
mund, måtte han vende om og udskille det uædle, som var kommet ind
i hans liv (v.19).
Men Jeremias stod i endnu en kamp, og den gjaldt forholdet til det
folk, han skulle forkynde for. Denne spænding lå indbygget i Guds
ord til ham - her frit citeret: »Hvis du vender om, så vil jeg
lade dig komme tilbage og stå for mit åsyn, og hvis du (i
forkyndelsen) skiller det ædle (Guds klare ord) ud fra det uædle
(tidsåndens tanker om Gud og Guds rige), skal du være som min
mund.
De skal igen vende om til
dig (og Guds ord), men du skal ikke vende om til dem (og deres
tanker)« (v.19).
Her ser vi Jeremias' situation, nemlig i forholdet til hans
forkyndelse.
I det lange løb blev det anstrengende for Jeremias at stå i
»ild-linien«, altid med et budskab fra Herren, som var så totalt
forskelligt fra det, de religiøse ledere og falske profeter
forkyndte om Gud og Guds rige. Tidsånden er altid fuld af verdslig
tankegang. Det blev et slid for profeten, altid at være på
»kollisionskurs« med folkemængden. Måske glemte Jeremias, at denne
modstand var han blevet forberedt på af Herren (1,18).
Det kan være, Jeremias tænkte: Hvis jeg bare giver lidt efter og
tager mere hensyn til det, folket vil have, så vil de måske høre.
Det ser ud som om Jeremias til en vis grad har givet efter for
presset fra tidsånden. Dermed var han ikke længere det klare
sandhedsvidne, som han havde været før. I sin forkyndelse blev han
mere mærket af tidens smag end af Herrens ord.
Det blev en stor fare i hans liv. Jeremias' profetkald stod på
spil. Jeremias måtte vende om, hvis han stadig skulle være Herrens
profet. Han måtte vende om i sin forkyndelse og skille det ædle ud
fra det uædle. Han skulle forkynde Guds klare ord, både om synd og
nåde, om Guds dom og Guds frelse.
»Når øksen er sløv og dens æg ej hvæsses, må kraft lægges i; men
den dygtiges fortrin er visdom« (Præd. 10,10).
Jeremias havde ikke noget valg. Enten måtte han bøje sig for Guds
vilje, eller også blev han bare et »ekko« af tidens tanker. Ud fra
det som følger, kan vi se, at Jeremias bøjede sig under Guds ord
(v.20-21). Derfor fornyer Herren det løfte, han gav profeten under
hans kaldsoplevelse (1,18).
Jeremias' problem er aktuelt for os i dag. Det koster noget for
den, som vil stå i SANDHEDEN - i Ordet - i sin forkyndelse.
Forkynderen står i fare for at vokse bort fra det gamle budskab om
synd og nåde.
I dag er der mange, som spørger: Er der ikke andre sider i
kristendommen, som er vigtige, fx samfundsproblemer, etiske
spørgsmål, forholdet mellem rige og fattige, en ny verdensorden,
osv.? En forkynder føler sig fristet til at give efter for dette
krav - at tage disse emner op, fordi de er aktuelle i tiden!
I vores tid er der megen
sammenblanding af det ægte og det falske. Djævelen prøver at få
det falske til at ligne det ægte, uden at det er det. Jo mere en
forkyndelse ligner den ægte uden at være det, des farligere er
den.
Det afgørende kendetegn på det ægte er ikke, om personer eller
bevægelser er så og så »åndelige« menneskeligt vurderet, for det
med »åndelighed« er sjælefjenden helt med på, hvis han kan opnå
noget med det.
Men det, den onde ikke kan være med på, det er SANDHEDEN. »Der er
ikke sandhed i ham ... han er en løgner, ja, løgnens fader« (Joh.
8,44). Al efterligning af sandheden, eller blanding af sandhed og
løgn, er virkelig farligt. Ser vi denne fare? I et sangvers står
der:
»Se mørkets hære samles, mod
korset øves vold,
I mange kristnes hjerte bliver kærligheden kold.
Og lys og mørke blandes i
kristenhedens navn,
Og syndens gerning øves i menighedens favn.«
Ordets sandhed vil støde sammen med tidsånden og moderne tanker.
En sand kristen går altid mod strømmen. En Ordets forkynder vil
betone noget andet end det, der er på mode i tiden. Det bedste
værn mod falsk forkyndelse og lære er at kende HAM, som er »vejen,
sandheden og livet« (Joh. 14,6).
Ligesom en falsk mønt lettest kan opdages, når man kender klangen
af den ægte mønt, sådan vil sandheden fra Guds ord afsløre og
fordrive løgnen.
Historisk set kan man vel sige, at de forkyndere, som har slået
stærkest igennem, har været »ensidige«. Ensidigheden har bygget på
»evangeliet om Jesus og om opstandelsen« (Ap.G. 17,18), dvs.
budskabet om synd og nåde - Jesu soningsdød og opstandelse fra de
døde. Men denne form for ensidighed i forkyndelsen udelukker ikke,
at hele Guds råd bliver forkyndt (Ap.G. 20,26-27).
Hvis de unge skal bevares hos Jesus livet igennem, må de have
ordentlig føde i forkyndelsen. Den forkynder, som pløjer dybt i
Ordet, bliver aldrig tør. Den kilde tørres aldrig ud.
Der står skrevet, at vi som nyfødte børn skal hige efter ordets
uforfalskede mælk for ved den at vokse op til frelse (1.Pet. 2,2).
Den, som har drukket åndelig, uforfalsket mælk, har fået smag for
det ædle, og vil lettere kunne skelne mellem det og det uædle. Men
ligesom Jeremias står han ikke uden for den fare at blande uædelt
og ædelt, at drikke surrogater i stedet for uforfalsket mælk.
Meget af det, som forkyndes i dag, ligger ved siden af det
egentlige. Det bliver tåget og uklart og ikke ord til
forløsning. Derfor må vi bede denne bøn: Lad mig ikke tage fejl af
røsten - hyrderøsten! (Joh. 10,27). En ungdomsleder sagde: »Vi må
være åbne for alt nyt.« Det er ikke vejen at gå på det kristne
område. Hvis der er noget vi har behov for, så er det at finde
tilbage til begyndelsen.
Profeten Jeremias måtte begynde forfra. Han måtte finde tilbage
til stedet, hvor han røg af sporet.
Det viser sig, at den, som er tro mod Herren i hans Ord, bliver et
redskab til frelse for land og folk. Det ser vi ikke mindst i
Herrens løfte til Jeremias: »De skal vende om til dig« (Jer.
15,19). Det svarer til Jesu ord: »Var I af verden, så ville verden
elske sit eget ... Har de forfulgt mig, vil de også forfølge jer;
har de holdt fast ved mit ord, vil de også holde fast ved jeres«
(Joh. 15,19-20).
Den, som vender om og skiller det ædle ud fra det uædle, han taler
ikke forgæves. Taler vi Herrens ord - og er Herrens Ånd med i
budskabet - da vil Ordet selv gøre gerningen - og så sker der
noget. Herren har brug for den, der skiller det ædle ud fra det
uædle. Han bliver et Herrens vidne - han bliver som Guds mund. Det
bliver ikke populært, men det har sin virkning alligevel. Nogen
vil lytte til Ordet, de bliver frigjort ved evangeliet og frelst.
Profeten blev en redning for sit folk trods al modstand!
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" s.86-90 af Dag Risdal - Luthersk
Missionsforenings Elevforening 1989)