skrevet
-
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

Jeg råber til Herren - andagt 
Martin Luther - SÅ FAST EN BORG

Jeg råber til Herren, den lovpriste, og bliver frelst fra mine fiender (Sl 18,4). 

Man kan slet ikke forestille sig, hvor kraftigt et middel det er at lovprise Herren, når man står over for en fare, der trænger sig på. For så snart du får begyndt at lovprise Gud, mildnes det svære, frimodigheden vokser, og så følger det, at du kan råbe til Herren med urokkelig tillid. 

Derfor må alle Guds børn tage det til sig, der står her i verset, så man ikke begynder at trøste sig selv i ulykken eller at overvinde det onde på nogen anden måde eller í nogen anden orden, end dette vers foreskriver. Det er den lovpriste Gud, du skal råbe til. Det vil sige: Du skal ikke begynde med at råbe til Herren, du skal begynde med at lovprise ham. 

Der findes rnennesker, der råber og skriger til Herren, men som ikke bliver bønhørt. ”De råber om hjælp, men ingen hjælper, de råber til Herren, men han svarer dem ikke” (Sl 18,42). Hvorfor ikke? 

Jo, fordi de har råbt til Herren, men de har ikke lovprist ham, de har tværtimod været uvilligt stemt mod ham. De har været forbitrede på Herren og har været sunket så meget ned i deres egen bitterhed, at de ikke har råbt til den sande Gud. For den sande Gud er god og vil kun sine børn det gode. 

Der er ingen, der bliver befriet fra noget svært, ved at han kun ser på sin ulykke og bliver forfærdet over den. Skal man komme igennem det svære, må man klynge sig fast til Herren og se hen til hans godhed. 

Ja, jeg ved godt, at det her er et svært råd!

Det er ikke nemt, når man står midt i det svære, at tænke på Gud som god og kærlig. Det er ikke nemt, når vi føler, at Gud har fiernet sig fra os og er ubegribelig, da at holde ham mere fast for øje end den ulykke, der er så nærværende for os, at den afholder os fra at se hen til ham. 

Men prøv blot at gøre forsøget, og begynd at lovprise Gud, når du ikke har det godt, så vil du få at se, at det giver lindring i smerten. Alle andres trøst gavner enten slet ikke, eller også gavner den på en falsk og bedragerisk måde, så den i virkeligheden bliver højst skadelig. 

Men vend dig mod Gud, lovpris ham, og læg så alt frem for ham. Jeg må bekende, at jeg ofte på denne måde har fundet lettelse for et forpint hjerte.

(Andagt af Martin Luther fra SÅ FAST EN BORG 5.februar - Luthersk Missions Bibelskoles Elevforenings Forlag i kommision hos Nyt Livs Forlag 2017 - Shafan 09-01-18)



Webmaster, Andreas Michelsen

Forside: www.shafan.dk

skrevet Bibeltekster er hentet fra den autoriserede oversættelse, 
© Det Danske Bibelselskab 1992  og kan læses på BibelenOnline