OrdetSmag og se
at Herren er god
Sl 34,9

Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. " Jer.6,16

En dråbe gift (1 Tim 1,1-11)
Winrich Scheffbuch - Wer Jesus hat, hat das Leben

Sigtet med det påbud er kærlighed af et rent hjerte, af en god samvittighed og af en oprigtig tro.(v5) Man kan tilberede det lækreste måltid, men hvis der blandes en dråbe gift i det, vil det være et dødsmåltid, selvom den grønne salat på tallerkenen er fristende. Pommes frites dufter fristende. Schnitzlen skulle smage vidunderligt. Men alt er fordærvet af en dråbe gift. Nu sker det også med evangeliet. Hvordan kan man opdage gift? Paulus giver klare anvisninger til Timoteus, hans søn i troen, om at afsløre unyttig snak og prædikantenes vildfarelser. Faren ser man næppe. Forførerne taler meget om den virkelig vigtige opgave at gøre en god indsats som kristen og stræbe efter det nye liv. De giver mange praktiske råd og opstiller vigtige regler. Hvad galt er der i det?

Du kan forbedre dig selv med det, men ikke overvinde djævelens uhyggelige magt. Det er som at ro en båd med de bare hænder i en rivende bjergstrøm. Med det kommer du ikke til den sikre kyst, selvom presset fra de vilde bølger mindskes lidt.

Paulus advarer mod den højtravende fromme snak, som om man med råd og formaninger kunne sejre over syndens vilde liv.

Vi ved da godt, hvor utroligt stærke fristelsens kræfter også er hos os. Vi bliver ikke frelst ved from opførsel, men alene af Herren, som har besejret disse kræfter. Han alene gør vores hjerter rene og vores tillid til ham så ukompliceret. Vi har intet andet i hånden at bygge på end hans kærlighed til os og hans ord om, at ingen kan rive os ud af hans hånd.

Har vi så modet til frygtløst at imødegå from snak, når den udlægger Jesu frelsende evangelium som gift?

(Andagt nr 439 af Winrich Scheffbuch - Wer Jesus hat, hat das Leben -Hänssler-Verlag Neuhausen bei Stuttgart 1977 - på Sermon-online - med forfatterens tilladelse -  Shafan 11-11-21)


Ligesom en dråbe gift kan fordærve alt - er en dråbe af Jesu blod nok til fuldstændig at rense ud - Den findes i Guds ord - Bibelsen - og renser hjertet helt rent. (Webmaster)

Webmaster, Andreas Michelsen

Forside: www.shafan.dk

Bibeltekster er hentet fra den autoriserede oversættelse, 
© Det Danske Bibelselskab 1992  og kan læses på BibelenOnline